Aankondiging

WELKOM - Om te reageren in het forum moet u zich registreren. Dat kan via de knop "Registreren" hier boven..
WELCOME - In order to write on the forum you have to register first. You can do this by clicking the button "Registreren" on top of this page.

#1 06-11-2009 20:17

GerritLettinck
Members
Bijdragen: 112

Time to face the music

De uitnodiging/aankondiging was als volgt;

Eerste jingle symposium in Nederland

Oktober 2009 - Het Genootschap radiojingles en -tunes organiseert samen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid het eerste symposium over radiojingles en televisietunes: Time to Face the Music. Dat wordt gehouden op vrijdagmiddag 6 november. Tijdens dit symposium staat het vakmanschap achter een goede tune op radio en televisie centraal. Bekende namen tijdens dit symposium zijn Giel Beelen (3FM), David Lowe (BBC) en Stephen Emmer (tunes componist).

Tijdens het symposium componeert, zingt en mixt jingleproducent VHU Europe live een jingle. Sprekers zijn Ger Tillekens (Universiteit van Groningen), Giel Beelen (VARA 3FM), de Britse componist David Lowe (bekend van zijn idents voor de BBC) en journalist Benno Roozen (Genootschap radiojingles en -tunes). In een panel wordt de ontwikkeling van tunes in Nederland bekeken. Tunemakers Stephen Emmer, die tevens zijn 25-jarig jubileum als componist viert, Martijn Schimmer en Dennis Alfarez (TMF) bespreken de wisselwerking met beeldmakers aan de hand van uitspraken van Jaap Drupsteen, Ron van Roon en Geert van Ooijen. Dagvoorzitter is journalist Frénk van der Linden, Hans Hogendoorn (NOS/Met het oog op morgen) maakt live bijzondere radio aankondigingen.
Time to Face the Music, Vrijdag 6 november, Beeld en Geluid, 13:00 – 17:30 uur

Tot zover de bekendmaking van Het Genootschap Radio Jingles en Tunes.
De 1e keer dat er een bijeenkomst georganiseerd werd voor degenen die op welke wijze dan ook geïnteresseerd of verbonden zijn met het fenomeen jingles en tunes. Een gezelschap bestaande uit diverse leeftijdsgroepen waren als publiek aanwezig. Elke stoel was bezet in de zaal van de prachtige lokatie Beeld&Geluid in Hilversum.

Mijn complimenten aan de opzet, het samengestelde programma en de keuze van genodigden en sprekers. Er waren onderwerpen die absoluut niet nieuw voor mij waren, maar voor 25% zaten er ook jongelui in de zaal van b.v. de opleiding Media&Management, waarvoor bepaalde informatie wellicht leerzaam was.

Het was leuk te horen hoe Giel Beelen denkt over het fenomeen jingle en hoe hij daar zijn invulling aan geeft. Leuk was ook om op het grote scherm te zien (en natuurlijk te horen) hoe VHU Europe de opbouw en samenstelling van een 3FM jingle tot stand bracht.

Stephen Emmer, niet de minste, bracht zijn verhaal. Net zoals zijn Engelse tegenhanger David Lowe die zijn werk liet horen en zien. David was nauwelijks te stoppen door presentator Frenk van der Linden. Frenk die op geheel luchtige wijze, maar wel vol echte interesse de presentatie deed. En Hans Hogendoorn was degeen die als geen ander de verschillende gasten introduceerde.

Ik zet dit bericht hier neer om te laten weten dat het de moeite waard is deze bijeenkomst te bezoeken. Want eigenlijk ga ik er vanuit dat hier een vervolg op komt.

Gerrit Lettinck

#2 07-11-2009 12:07

RS
Members
Van: Marknesse
Bijdragen: 20

Re: Time to face the music

Gerrit,
Het was een leuke Jingle / Tune dag.
De meeste indruk heeft de ontleding van de "Professor" op mij gemaakt.
Het maken van een jingle is niet moelijk.
Het moet voldoen aan een aantal aspecten. De belangrijkste, het moet aanslaan bij de luisteraar.
Hij noemde het voorbeeld, als we afspreken dat het de voordeurbel als geluid wordt dan is dat zo.

Later wordt de vraag aan Stephen Emmer gesteld, hoe kwam je op het idee voor de (toen) nieuwe leader voor het NOS journaal.
Letterlijk zijn woorden; "Stond onder de douche en dacht aan een deurbel, het aankloppen bij het Journaal"

Zo zie je maar dat een beetje belachelijke uitleg over de ontleding van stukjes muziek, binnen een paar minuten werkelijkheid wordt.

Ga zeker voor de 2e jaargang.
Ruud.

Laatst bewerkt door RS (08-11-2009 10:29)

#3 07-11-2009 12:35

|Vincent|
Administrators
Van: Rotterdam
Bijdragen: 3898
Website

Zo te lezen was ik gister niet de enige die een hele leuke middag heeft gehad. En inderdaad Gerrit, ik hoop ook op een vervolg.

Vincent

Only for members of this forum| Alleen voor leden van dit forum"

#4 08-11-2009 00:22

rauhfaser
Members
Bijdragen: 1177

Ik wist nergens van, en liep nota bene in Hilversum rond !

Edwin

#5 08-11-2009 17:11

Opportunitor
Members
Van: Provincie Utrecht
Bijdragen: 200

Ik kon helaas niet, wist ik al bij de aankondiging sad
Ik hoor tot nu toe alleen enthousiaste geluiden. Komt zeker een vervolg op!

#6 09-11-2009 20:45

HogendH
Members
Van: Soest
Bijdragen: 760
Website

Rob Kievit zat in de zaal, en mocht meteen al in het begin zijn favoriete jingle zingen - 192 Goed Idee, dacht ik.

In ieder geval heeft hij voor  Only for members of this forum| Alleen voor leden van dit forum een stukje geschreven over de middag:

Making jingles and tunes is a true profession
November 9th, 2009 - 16:59 UTC

RNW’s Rob Kievit reports: “Time to Face the Music”, a symposium on writing, arranging and producing jingles and tunes was held in Hilversum, the Netherlands on Friday 6 November. Participants agreed that creating these items for radio and TV is a full-blown profession. It is no longer a hobby or a sideline, but is gradually turning into a science, co-organiser Benno Roozen said in his introductory talk.

Dr Ger Tillekens of Groningen University presented an analysis of what jingles do in a radio programme. Speaking about the BBC’s V-sign, used in WWII, he casually remarked that it appeared quite easy to make a jingle: four knocks on the table are enough, a remark that caused some grumbling in the audience of professional jingle makers and aficionados.

Popular public radio DJ Giel Beelen demonstrated his ‘pink suitcase’, which contains a laptop full of sounds and music clips used in his radio programmes. The sounds are triggered by an oversize keyboard - no fumbling with a mouse pointer during the show. Jingle producer DiederikHuizinga gave an extensive demo of the sequencer software he uses to create jingles, illustrated by a jingle he made for Giel Beelen, who confessed he hates jingles.

The symposium was an initiative of Dutch TV tune composer Stephen Emmer, who was celebrating his 25-year jubilee. He joined in a panel discussion with his younger colleagues Martijn Schimmer and Dennis Alfarez, touching on topics like the sometimes difficult interaction between soundtrack composer and graphic designer. In video interviews, three designers told their side of the story. Mr Emmer said he does not look down on any kind of work, once even writing background music for erotic phone services, but he revealed that he turned down a request from Dutch TV to write a tune for the Gulf War, objecting to a ‘CNN-like Spielbergisation of war’.

The keynote speech was by British composer David Lowe, who explained the elements that make up his well-known BBC News tune, and how he created regional and international versions of it… without having to resort to clichés like ‘bagpipes for Scotland’.

HH

#7 09-11-2009 21:24

|Vincent|
Administrators
Van: Rotterdam
Bijdragen: 3898
Website

En dan ook nog als aanvullig het interview van de avond ervoor bij Het oog op morgen met Stephen Emmer:
Only for members of this forum| Alleen voor leden van dit forum

Vincent

Only for members of this forum| Alleen voor leden van dit forum"

#8 10-11-2009 21:11

rauhfaser
Members
Bijdragen: 1177

|Vincent| schreef:

En dan ook nog als aanvullig het interview van de avond ervoor bij Het oog op morgen met Stephen Emmer:
Only for members of this forum| Alleen voor leden van dit forum

Vincent

Over Stephen Emmer gesproken: zou leuk zijn als iemand eens opnamen vond van zijn deejay-tijd op Hilversum 3:

'Radio Nome', dat rond 1980 op vrijdagavond werd uitgezonden op Hilversum 3: het was het moderne-popmuziekprogramma van de Vpro, en als zodanig de voorloper van 'Spleen', dat vanaf okt. '82 werd uitgezonden op zondagmiddag.

Vrijdagavond, dat betekende dus na de Avondspits eerst een uurtje Rock 'n' roll methode met Felix, daarna 'Ook zo', het 'Potten en potenprogramma' en daarna Stephen Emmer. Die in die tijd ook in bandjes speelde, begreep ik onlangs uit een interview met hem.

Edwin

Bulletin Board voettekst